Ik ga een lamsbout van 2 kg (met bot) in de oven klaarmaken. Hoe lang moet die en hoeveel graden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11K

Antwoorden (2)

Lamsbout blijft het lekkerst als je het eerst snel aanbraadt of aanbakt, en dan langzaam gaart.

Voor een flinke lamsbout (kilo of twee :)
Verwarm de oven voor op 250°C. Kruid hem naar smaak.
Bestrijk met olijfolie, leg hem in een grote ovenschaal/braadslee en zet die een kwartier minuten in de hete oven.

Draai dan de temperatuur terug naar 75°C. Zet de ovendeur 5 minuten open zodat de temperatuur kan dalen. Sluit de ovendeur en laat de bout 3-3,5 uur verder braden bij 75°C.

Zo blijft het heerlijk mals en sappig en droogt het niet uit.
Je kunt de temperatuur iets verhogen en de garingstijd verkorten, maar ga niet hoger dan 150 graden.
Lamsvlees moet uiteindelijk een kerntemperatuur hebben van 75 graden ; gebruik een oventhermometer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestrooi de lamsbout rondom met zout en peper. Maak met een scherp mesje inkepingen in het vlees.
Hak de peterselie en de knoflook fijn. Meng ze met het paneermeel en tweederde van de olijfolie. Vul de inkepingen in het vlees met deze kruidenpasta.

Bestrijk de lamsbout met de rest van de olijfolie en leg hem op een rooster in een grote ovenschaal. Braad de bout 12-15 minuten aan op de middelste richel van de oven.

Zet de oven op 75 graden boven- en onderhitte. Zet de ovendeur ongeveer 5 minuten open, zodat de temperatuur snel kan dalen. Doe dan de deur dicht en laat de lamsbout nog 3 tot 3,5 uur verder braden bij 75 graden.

Pel voor de saus de tenen knoflook maar laat ze heel. Laat ze met het deksel op de pan circa 30 minuten sudderen in de bouillon. Voeg dan de tomatenpuree en de slagroom toe en draai alles met een staafmixer tot een fijne puree. Breng de saus op smaak met zout en peper. Serveer de saus apart in een kan bij de in plakken gesneden lamsbout.

Uit: Slow Cooking Vlees, Annemarie Wildeisen, De Lantaarn.